Początki
komunikacji autobusowej w Szczecinie i Policach sięgają początków
XX wieku, kiedy to prywatny przedsiębiorca Berthold Pabst
uruchomił prywatne połączenie z ulicy Arkońskiej do jeziora
Głębokiego. Linia ta została zlikwidowana w 1906 roku.
Autobusy wracają ponownie na ulice miasta 7 grudnia 1928
roku, kiedy to uruchomiono pierwsze połączenie z Lotniska
do Dąbia. Sukces pierwszej linii i duża frekwencja pasażerów
sprawiły, że nowe linie zaczęły powstawać w szybkim tempie.
26 lipca 1929 roku uroczyście otwarto linię "P"
Gocław - Police jako czwartą linię autobusową ówczesnego Szczecińskiego
Towarzystwa Kolei Ulicznych (Stettiner Strassen Eisenbahn
Gesellschaft). Wśród zaproszonych na uroczystość gości byli:
dyrektor Szczecińskiego Towarzystwa Tramwajowego - Klitzing,
burmistrz Szczecina - Pick, burmistrz Polic - Banner, burmistrz
Golęcina - Gahren, radcy miejscy Szczecina i Polic oraz redaktor
szczecińskiej gazety "Stettiner Abendpost" - Hulsenbeck.
Z końcowego przystanku tramwajowego nr 7 na Gocławiu pierwszy
autobus odjeżdżał o godz. 7.30 i kursował z częstotliwością
co 1,5 godziny. Końcowym przystankiem w Policach był Rynek.
Długość trasy wynosiła 10,9 km, którą autobus pokonywał w
ciągu 35 min, a bilet kosztował 80 fenigów ( na dzisiejszy
przelicznik: 1,70 zł ). Pierwszy i ostatni kurs wykonywany
był do zajezdni Golęcin.
Pierwsze autobusy były firmy Daimler-Benz. Zabierały one 40
pasażerów, miały 22 miejsca siedzące i 18 stojących. Pomalowane
były na kolor jakim pomalowane były szczecińskie tramwaje,
czyli jasnożółty. W latach 30. zakupiono dalsze autobusy tej
firmy, tak, że pod koniec lat 30. Ich stan wzrósł łącznie
do około 20 sztuk.
Kres przedwojennej komunikacji autobusowej przypada na 1944
rok, kiedy to autobusy zostały skierowane do obsługi przerwanych
połączeń tramwajowych w Szczecinie.
Po zakończeniu wojny pierwsze autobusy powróciły na trasę
z Gocławia do Polic już w połowie 1947 roku. Na trasę skierowany
został odbudowany z demobilu jeden z trzech autobusów, jakim
w początkowym okresie istnienia dysponowało nowo powstałe
przedsiębiorstwo "Tramwaje i Autobusy Miasta Szczecina".
Nowa linia została oznaczona literą "B" i miała
długość 12 kilometrów. Autobus kursował od godziny 6 rano
do 21 wieczorem co 1,5 godziny. Pod koniec roku zmieniono
oznaczenie linii autobusowych z literowego na liczbowe, po
którym linia "B" została oznaczona numerem "52".
W grudniu 1957 roku eksperymentalnie uruchomiono linię pośpieszną
"70" z Placu Żołnierza Polskiego do Polic. Linia
ta spotkała się ze sporym zainteresowaniem mieszkańców i istniała
do połowy lat 60. Wraz z rozbudową nowych osiedli mieszkaniowych
w tym samym okresie przedłużono z Rynku do Szkoły linię "52".
W latach 50. linię "52" obsługują głównie Sany H25
i H27. Od 1963 pojawiają się na niej także pierwsze Jelcze
272. Jeden z takich autobusów został w 2001 roku zrekonstruowany
i jest zachowany jako historyczny z numerem 601. Autobusy
Jelcz kursują głównie pojedynczo, lecz w godzinach szczytu
były do nich dołączane przyczepy autobusowe P-01.
Początek lat 70. to budowa Zakładów Chemicznych i związana
z tym potrzeba wprowadzenia nowych połączeń autobusowych dla
pracowników. W 1971 roku uruchomione zostały dwie linie mające
rozwiązać ten problem: "71" z Placu Hołdu Pruskiego
do Jasienicy i "65" z pętli przed Zakładami Chemicznymi
do Tanowa. Ta druga linia została w sierpniu 1973 roku połączona
z kończącą dotychczas w Tanowie linią "53". Niewiele
później zreorganizowano numerację linii podmiejskich, po której
linie w Policach otrzymały numery "101" (dawna "71"),
"102" (dawna "52") i "103" (dawna
"53"). Pod koniec lat 70. uruchomione zostały nowe
połączenia wewnątrz Polic: "102bis" z Rynku do Szkoły
(przekształcona w latach 80. w linię "109") i linia
"106" z Rynku do Zakładów Chemicznych II. Linia
ta została zlikwidowana na początku lat 90. i powróciła później
na trasie z Głębokiego do Rynku.
W
1980 roku ponownie odżyła koncepcja linii pośpiesznej. Reaktywowana
linia otrzymała oznaczenie "P" i połączyła Plac
Sprzymierzonych (Lenina) z Osiedlem Chemik. Linia ta została
później przekształcona wraz z częściową zmianą trasy w linię
"107".
W 1985 roku w Policach oddana do użytku została zajezdnia
autobusowa o pojemności 130 miejsc, która znacznie usprawniła
komunikację między Szczecinem i Policami jak i wewnętrzną
komunikację w Policach. W bazie stacjonowały poczatkowo Jelcze
Berliety PR-110U oraz Ikarusy 280.26. Z biegiem czasu Berliety
PR-110U zostały zastąpione przez Jelcze M-11, które kursują
do dziś.
1 lutego 1997 roku zajezdnia w Policach została wyodrębniona
ze struktur MZK, a na jej bazie powołano do życia Szczecińsko
- Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wraz z powstaniem
spółki barwy zmieniły również autobusy. Stare kremowo - czerwone
i nowe miejskie malowanie Szczecina zostało zastąpione zielono
- żółtym malowaniem zakładowym. Przełom wieków charakteryzował
się pojawieniem się na trasach w Policach pierwszych przegubowych
i pojedynczych niskopodłogowych autobusów MAN 312, 222 i 223.
Zastępują one wysłużone Ikarusy i Jelcze. W chwili obecnej
autobusy SPPK kursują na 8 liniach dziennych i dwóch nocnych,
oraz na liniach samorządowej oraz na linii samorządowej. |